Wachtlijst
Wachten voor behandeling is heel vervelend. Zeker als u zich zorgen maakt om de ontwikkeling van uw kind.
Helaas zijn er voor logopedie lange wachtlijsten in de regio. Dat komt door een te kort aan logopedisten en onvervulbare vacatures. Ook bij Vroeg logopedie is er een wachtlijst voor individuele logopedie. Voor het Hanenprogramma geldt meestal geen wachtlijst. Elke 3 maanden start er een nieuw programma. Ook bied ik ouders de mogelijkheid om een vervroegde intake te doen gecombineerd met een adviesgesprek, zodat ze in de wachttijd alvast met de adviezen aan de slag kunnen.
Zorgverzekeraars hebben ook een rol in het oplossen van de wachtlijsten. Zij hebben namens hun verzekerden een zorgplicht. Het is belangrijk dat onze cliënten het wachtlijstprobleem zelf aankaarten bij de zorgverzekeraars. Als zorgverzekeraars op de hoogte zijn van de omvang van het probleem zullen zij maatregelen moeten nemen, bijvoorbeeld door het vak logopedie aantrekkelijker te maken.
Hieronder de telefoonnummers voor zorgbemiddeling van de verschillende zorgverzekeraars:
Zilveren Kruis: 071 364 02 80
Interpolis: 071 364 02 59
FBTO: 058 234 51 30
De Friesland: (058) 291 33 00
Menzis: 088 222 40 20
Anderzorg: 088 222 44 22
ONVZ: 0800 022 14 50
Zorg en Zekerheid: 071 5 825 828
DSW: 010 2 466 466
VGZ: 088 131 16 11
Univé: 088 131 1617
CZ: 013 594 91 10
OHRA: 013 593 80 02
Staat het nummer van uw zorgverzekeraar er niet tussen? U vindt het nummer voor zorgbemiddeling/wachtlijstbemiddeling op de website van uw zorgverzekeraar.
Als uw zorgverzekeraar u onvoldoende kan helpen kunt u dit melden bij de Nederlandse Zorg Autoriteit (NZA): info@nza.nl. De NZA onderzoekt dan of de verzekeraar zich voldoende inspant. Ook monitort de NZA waar problemen in de toegankelijkheid van de zorg ontstaan.





